Töltötöttem fel képeket a naszta.hu-ra! Mivel a munkahelyemet még szoknom kell, ezért először a Japán közlekedésről fogok írni.
Japánban a közlekedés drága, de nagyon jól működik cserébe. Tokió környékén 14 vasúttársaság szállítja az utasokat. Minden utazáshoz ezért - elvileg - külön meg kell venni a jegyet. Bérlet nincs. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy feltöltőkártyát (Suica) veszel első nap, amikor megérkezel. Minden vasútállomáson kapható és feltölthető. A feltöltés automatáknál történik, sorba nem kell állni. Annyi pénzt tölt fel az ember, amennyi jól esik, az automata tud visszaadni. A vasútállomásokon kapuk vannak. Belépéskor a kapu megmutatja mennyi pénz van a kártyádon, kilépéskor a megtett kilométerek alapján fizetsz.
Ha minden rendben van, 5 mp-et sem kell foglalkoznod azzal, hogy utazol. Ha nincs pénz a kártyádon, nem enged be a kapu. A feltöltő kártával egyébként a vasút területén szinte bármit meg lehet venni. Üdítőt, újságot stb. A Japán vonatok tiszták és tényleg másodpercre pontosan járnak. Több blogon is olvastam, hogy bunkók itt az emberek: nem adják át az időseknek, betegeknek a helyet. A valóság az, hogy tényleg nem. Az ok pedig nagyon egyszerű: fenntartott helyek vannak az időseknek, betegeknek és rászorulóknak minden(!) kocsiban. Ott még a mobilt is ki kell kapcsolni (szívritmus szabályozó stb. miatt) és tényleg csak az ül oda, akinek baja van. Aki nem megy oda, az nem szorul rá: ezért nincs helyátadás sem.
A busz közlekedés - természetéből adódóan - nem olyan pontos, mint a vasúti. De a buszok is tiszták, itt is vannak helyek a rászorulóknak és itt is használható a feltöltő kártya. Én a munkahelyemre busszal járok, ezért a feltöltő kártyán kívül én vettem spéci buszos kártyát is. Ez azért hasznos, mert az 5000 jen befizetéséért itt 5850 jent utazhatok el.
Árak: amikor dolgozni megyek a busz jegy ára egy útra 200 jen (~400Ft). Hazafelé is ennyi, bár este 8 után lemegy a busz jegy ára 150 jen-re. A busz akkor drága, amikor sokan használják. Könnyen kiszámolható, hogy a napi 2 buszozásra 8000 jen-t költök el havonta. A buszon - a vasúttal és a metróval ellentétben - nem számít, hogy mennyit utazol. Fix az ára, ha felszáltál.
A vasúton és a metrón másképp mérik a tarifát. Itt van egy alapdíj, amit egy megálló esetén is meg kell, hogy fizess. Ez 150 jen. Ezen felül, ha messzebb mész, akkor hozzáadódik még egy távolságtól függő díj is. Hozzám a legközelebbi Tokiói belvárosi rész az Shibuya, közvetlenül ide visz be a vonat (nem kell átszálnom). Ide a vasúti jegy ára 210 jen. Ha csak Shibuyába megyek, akkor az 420 jen-be kerül (oda-vissza). Viszonyításképp: 500 jen-ért kényelmesen meg lehet kajálni egy éjjel-nappali boltban (előre elkészített kaja (5 fogás, persze kicsi), dobozban, melegítve).
Azt kell hogy mondjam, a BKV nagyon olcsó. Persze mindem másban meg fényévekre van lemaradva. :)
Gyorsaság: azon a vasút vonalon (Toyoko line), amin én közlekedem (Shibuyába), három féle vonat van: Local, Express és Limited express. A Local az minden megállóban megáll, az Express mindem nagyobb helyen megáll és a Limited express csak 4-5 helyen áll meg a 40 megállóból. A taktika az, hogy amíg lehet az ember vagy Express-szel vagy Limited Express-szel megy, aztán vált a helyi járatra. Mivel Motosumiyoshi-nál - itt lakom - csak a személy vonat áll meg ezért én úgy "szoktam" bemenni Shibulyába, hogy megyek egy megállót Musashi-Kosugi-ba, majd onnan Express-szel vagy Limited express-szel beszáguldok Shibuyába. A jegy ára távolságfüggő, tehát mindegy, hogy mivel megyek.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
lordart 2009.09.22. 22:23:47
Egyébként el tudom képzelni azt a műszaki precízitást, amivel a japán tömegközlekedést felszerelték. Írtad, hogy a BKV nagyon olcsó. Bizonyára így van. Én azonban úgy gondolom, hogy ha arányokat nézünk, bizonyára nem annyival olcsóbb, amennyivel szarabb. Az arányok mindig fontosak.
Naszta · http://naszta.hu 2009.09.23. 06:38:13
A kapuk hatékonysága meg ugye nem kérdés az újságot olvasó beléptető "rendszerrel" szemben.
Mivel a kapukban gyűjtik - gondolom - az utazási adatokat, így nem nehéz azokon a vonalakon fejleszteni, ahol kell. Szóval itt működik a piac is.
Mind e mellett az a 15.000-20.000 jen amit erre költök, az itt is pénz (otthon ugye ez 30.000-40.000 Ft lenne).
Edédi 2009.10.08. 14:03:58
Szia Tücsikém! Jó munkát és szép napot kívánok Enagyi
hgf 2009.10.08. 19:24:34
sapuh 2009.10.08. 20:57:54
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.09. 00:42:54
@sapuh: igen. Tokióban nincs is különbség közöttük. Egyes tartományokban az egyik, másokban meg a másik használható jobban. Nem vasúton izgalmas a dolog, hanem boltban. Rengeteg hely elfogadja őket.
Edédi 2009.10.10. 15:24:47
Örülök, hogy megúsztad a tájfunt, vigyázz magadra! Tegnap elkészült a számítógépem, már működik (itt-ott egy kis problémával). Szóval emlegetlek.... Tegnap ünnepeltük Zórkát, nagyon édes! 3 pici autót szorongatott egész este. Tiszta apja! szia, puszi Enagyi